news

(NL) Den Haag laat grootste toeristische groei zien

Den Haag laat over 2015 een groei aan overnachtingen van 7,7 % zien. Met name het aantal overnachtingen vanuit het buitenland is sterk gegroeid met bijna 19% ten opzichte van 2014. Daarmee laat de stad de grootste groei zien van de drie grootste steden van Nederland (Amsterdam 2,9% en Rotterdam 6,1%).  Dit blijkt uit de cijfers over 2015 van het CBS. Uitgaande van de bestedingen van buitenlandse en binnenlandse bezoekers leveren de bijna 1,5 miljoen overnachtingen de stad minimaal 350 miljoen euro aan economische bestedingen op (bron: NBTC Holland Marketing).

Wereldwijde trend
Wereldwijd is de toeristische groei 4% (UNWTO) en landelijk 4,4%. Met de groei van 7,7% laat Den Haag een meer dan gemiddelde groei van het toerisme zien.

Tourists in The Hague

Terras het Gouden Hooft aan de Dagelijkse Groenmarkt; The Hague, Netherlands

Vooral groei buitenlandse toeristen
De groei in Den Haag  is met name te danken aan meer buitenlanders (+12%) die langer overnachten (+18,8%). De Nederlandse overnachtingen blijven achter (-3,2%). Duitsland is het belangrijkste herkomstland: 121.000 Duitsers bezochten Den Haag, een groei van bijna 25%. Deze Duitsers realiseerden samen 234.000 overnachtingen. Dit is een groei van bijna 34%. De tweede plek is nog steeds voor gasten uit Groot-Brittannië met 68.000 gasten (+9,7%) en 105.000 over­nachtingen (+15,4%). Gevolgd door de Belgen met 43.000 gas­ten (+16,2%) en 68.000 overnachtingen (+15,3%). De grootste procentuele groei was ook in Den Haag weggelegd voor China met een groei van 60% naar 8.000 gasten. Maar ook Italië liet een mooie groei zien van 37,5% naar 11.000 gasten. De Nederlandse bezoeker is goed voor 668.000 overnachtingen.

Bestedingen in de stad: 350 miljoen euro
Gemiddeld besteedt een Nederlander per overnachting circa 95 euro in de stad en een buitenlandse bezoeker gemiddeld 215 euro. Een zakelijke bezoeker geeft gemiddeld per overnachting 300 euro uit. De verdeling zakelijk en recreatief voor Den Haag is resp. 55% en 45%. In totaal levert het de stad bij elkaar 350 miljoen op euro op aan economische bestedingen. Dit zijn alleen de bestedingen van het verblijfstoerisme.

 

brasserie DH

Brasserie Berlage, naast het Gemeentemuseum Den Haag; The Hague, Netherlands

Waarvoor komt de bezoeker naar Den Haag?
Over het algemeen zijn de grote iconen van Den Haag onder de bezoekers het meest populair zoals bijvoorbeeld de vernieuwde Pier en het strand, het Vredespaleis, Mauritshuis, (Paleis) Noordeinde of Madurodam. In 2015 was er onder de Belgen vooral veel vraag naar de grote tentoonstellingen in het Gemeentemuseum Den Haag  zoals Rothko en Anton Corbijn. Waar Duitsers traditiegetrouw voornamelijk voor de Haagse stranden Scheveningen en Kijkduin kwamen, komen ze nu steeds vaker voor een cultureel bezoek en mixen ze stad en strand. Chinezen en Amerikanen zijn dol op het Mauritshuis en Escher in het Paleis.

Netherlands, Den Haag, Scheveningen, Zwarte Pad. Beachclub Indigo

Beachclub Indigo, Scheveningen, The Hague, The Netherlands.

 

more news

Investor Relations Netwerk Zuid-Holland van start

Rotterdam vormde afgelopen dinsdag letterlijk het toneel voor de lancering van het Investor Relations (IR) Netwerk Zuid-Holland. Zo'n 50 deelnemers volgden de informatiesessies o...

>> read more
ICCA Names The Hague to its Top 50 European Cities Rankings

The Hague has become one of the top 50 international congress destinations among European cities, according to the ranking of The International Congress and Convention Association ...

>> read more

CONTACT

Are you planning to establish your
business in WESTHOLLAND?

Please contact:
Reneé Hammersley
Marketing and Communications Officer

You can reach me on:
E: r.hammersley@westholland.nl
M: +316 24 75 66 56
T:
linkedin.com